Electrificatie van spoorlijn Almelo-Hardenberg staat op stapel
ALMELO/Marienberg - Elektrificatie van het spoor Almelo-Marienberg lijkt een kwestie van tijd te zijn. Er is jaren voor gepleit en dat lijkt nu effect te sorteren. De provincie Overijssel en de rijksoverheid hebben een akkoord bereikt over elektrificatie van het traject Almelo–Mariënberg, waar al jaren op is aangedrongen.
Gedeputeerde Dadema en staatssecretaris Aartsen ontmoetten elkaar in het stationsgebouw van Marienberg om de deal formeel af te ronden. Met de investering van bijna 75 miljoen kan de elektrificatie. Met de elektrificatie van Almelo -Mariënberg maken provincie en Rijk het mogelijk dat duizenden reizigers schoner en stiller kunnen reizen. Na de ondertekening vertrokken gedeputeerde Dadema en staatssecretaris Aartsen richting Emmen voor een bijeenkomst over de Nedersaksenlijn. Het traject Almelo–Mariënberg maakt in de toekomst onderdeel uit van deze lijn.
Gedeputeerde Overijssel:' “Met deze ondertekening zijn we weer een flinke stap verder op weg naar stiller, sneller en schoner openbaar vervoer. Reizigers en omwonenden hebben daar direct profijt van. De elektrificatie van dit traject is een mooie stap voorwaarts om het hele spoorwegennet in Nederland elektrisch te maken. Deze elektrificatie laat zien hoe Rijk en regio samenwerken aan een toekomstbestendig spoor. Het is een investering in bereikbaarheid én een schone toekomst.
Nederland heeft ruim drieduizend spoor, waarvan ongeveer 75 procent al geëlektrificeerd is. In totaal is 551 kilometer nog niet voorzien van bovenleiding. Het reizigersvervoer per dieseltrein stoot jaarlijks ruim 53 miljoen kilo CO₂ uit. Elektrisch rijden vermindert deze uitstoot fors. Elektrische treinen zijn tot wel tien decibel stiller bij optrekken en afremmen – merkbaar prettiger voor omwonenden én reizigers. Dagelijks maken meer dan drieduizend reizigers gebruik van het traject Almelo–Mariënberg, vooral voor woon-werk- en schoolverkeer.