Almelo wil krachtig investeren in station en oppepper wijken/buurten
ALMELO – De gemeente Almelo inventariseert de mogelijkheden van vernieuwing van de stationsomgeving. Het station van Almelo Centraal trekt per dag tussen de tienduizend en 25.000 in- en uitstappers en de gemeente vindt dat er veel moet veranderen, mede vanwege nieuwe verbindingen, zoals meer treinen en meer verbindingen. Zo is er de wens meer treinen te laten rijden op het traject Zwolle-Twente-Münster en wordt de komst van de Nedersaksenlijn (naar het noorden beoogd.
Dat betekent dat volgens wethouder Maathuis van stedelijke ontwikkeling dat er ‘aanzienlijk meer capaciteit op het perron zal moeten komen’. Ook zijn in de huidige situatie de looplijnen met overstapmogelijkheden naar bussen en P&R te lang, en ervaren reizigers en inwoners de tunnel niet als een veilige plek om gebruik van te maken. Het verbeteren van het station van Almelo en vernieuwen naar de tijd van nu en richting de toekomst wordt dan ook breed gedeeld.
De gemeente Almelo heeft de wens om het station onder meer een verbindende schakel te laten zijn tussen de wijken Kerkelanden, Westerdok en het centrum van Almelo. Maathuis meldt te streven naar een station dat, met behoud van de historische bouw, voor iedere reiziger makkelijk, veilig en comfortabel te bereizen is, aldus wethouder Maathuis van Stedelijke Ontwikkeling.
Maathuis: ‘De verkenning moet een aantal opties opleveren die laten zien wat er in de toekomst mogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan een loopbrug over de sporen voor snelle toegang tot het perron of een tunnel die gecombineerd wordt met doorgaand fietsverkeer.’ Zowel reizigersorganisatie Rover als het ROC van Twente ondersteunt de gezamenlijke studie uitwerking en zijn erg blij met de ontwikkelingen die in gang zijn gezet. Zij onderstrepen dat Almelo een belangrijk knooppunt is voor OV-reizigers. Reizigersorganisatie Rover hoopt dat het comfort van Almelo Centraal voor de reiziger wordt verbeterd. Ook kijkt Rover uit naar de verbeterde zichtlijnen op het station, meer perroncapaciteit en kortere looplijnen tussen de perrons en het busstation.